"Play Children Play"
Iako su aktivnosti našeg projekta nešto usporile obzirom na trenutnu situaciju, one nisu u potpunosti prestale nego smo planirane igre i ostale aktivnosti morali prilagoditi epidemiološkim uvjetima u kojima radimo. Prije nego napokon krenemo s daljnjim planovima, želimo svoje partnere u projektu što bolje predstaviti svojim učenicima i kolegama učiteljima, roditeljima i svima zainteresiranima. Kako bismo što bolje upoznali svoje partnere u projektu „Play Children Play“, oni su nam ukratko opisali u kakvim školama rade, a kod svake škole se nalaze fotografije te poveznica na prikaz s ulice kako biste mogli vidjeti u kakvom se okruženju oni nalaze.
Kurikankulma škola (Finska)
POVEZNICA ZA STREET VIEW: Kurikankuma_koulu_street_view
Škola Kurikankulma je opća škola koja se sastoji od predškole te 1. i 2. razreda. U njoj je trenutno 155 učenika i 9 nastavnika. Škola se nalazi u Pirkkali u Finskoj. Pirkkala je mali grad smješten u predgrađu grada Tampere, koji je najveći kopneni grad u Skandinaviji i jedan od najvećih gradova u Finskoj te veliko industrijsko središte.
Okolica Kurikankulma škole je mirno područje s uglavnom novoizgrađenim kućama okruženih šumama, jezerima i djevičanskom prirodom. Škola je otvorila svoja vrata i u novoj ustanovi u kolovozu 2003. godine, a sastoji se od 8 učionica, informatičke učionice, sportske dvorane i blagovaonice. Pod istim krovom se nalazi i Kurikankulma vrtić. Vrtić omogućuje blagi prijelaz u predškolu i odličnu priliku za suradnju s Kurikankulma školom. Školski kompleks je okružen lijepim zelenilom dvorišta s igralištem i prostorom za sportske aktivnosti.
Nastava se održava između 8:00 i 14:00 ovisno o dobi učenika. Nastavni sati traju 45 minuta, a učenici obično imaju 15 minuta stanke na otvorenom između svakog sata. Pauza za ručak je 30 minuta. Škola nudi vođene aktivnosti za učenika u jutro prije nastave i poslijepodne. Školska godina započinje sredinom kolovoza, a završava početkom lipnja. Školska godina ima dvoje praznike: jedne u listopadu, a druge u veljači i kraće stanke tijekom Božića i Uskrsa.
Učenici imaju pravo na besplatan obrok i zdravstvenu zaštitu u školi. Posebno obučeni učitelji i školski psiholog pružaju podršku i pomoć učenicima s odgojno-obrazovnim problemima.
Osnovna škola „Dr. Stjepan Ilijašević“ Oriovac (Hrvatska)
POVEZNICA ZA STREET VIEW: OŠ_Dr_Stjepan_Ilijašević_Oriovac_street_view
Osnovna škola „Dr. Stjepan Ilijašević“ Oriovac je javna državna škola smještena u Oriovcu, a osnovana je 1980. godine. Oriovac je malo selo u Brodsko – posavskoj županiji (istočni dio Hrvatske - Slavonija) s populacijom od otprilike 1800 stanovnika (najbliži grad je Slavonski Brod kao centar Brodsko – posavske županije).
Naša škola ima dvije područne škola u dva druga sela: Brodski Stupnik i Slavonski Kobaš. Osnovnoškolski sustav je koncipiran od 8 razreda, a naša škola ima oko 330 učenika u dobi od 6 do 14 godina te oko 40 učitelja. U školi također rade pedagoginja. psihologinja i knjižničarka.
Pored osnovnih predmeta (Hrvatski i Engleski jezik, Matematika, Likovni, Vjeronauk, Tjelesna i zdravstvena kultura, Fizika, Kemija, Geografija, Povijest, Tehnička kultura, Biologija, Priroda i društvo, Glazbeni) učenici mogu birati neke od izbornih i iznannastavnih aktivnosti poput: Njemačkog jezika, Informatike, Plesne skupine, Dramske skupine, Lutkarske, Pick-point grupe, Robotike, Sportskih aktivnosti, Domaćinstva i drugih. Te se aktivnosti mogu mijenjati ili dodavati nove ovisno o interesima učenika.
Naša škola je digitalno opremljena, a većina naših učitelja je educirana za rad s različitim aplikacijama u razredu, pametnim pločama, a naši učenici imaju pristup tabletima, micro bitovima, virtualnim učionicama itd. Kao školski kolektiv, otvoreni smo za suradnju na raznim vrstama projekata s ciljem unapređenja naših znanja, vještina i stjecanja vrijednih iskustava.
Ceip Antonio de Nebrija (Španjolska)
POVEZNICA ZA STREET VIEW: Ceip_Antonio_de_Nebrija_school_street_view
Ceip Antonio Nebrija je državna škola koju polaze učenici starosti između 3 i 12 godina – sadrži drugu fazu vrtića koju polaze učenici starosti između 3 i 5 godina te fazu osnovnoškolskog obrazovanja, učeničke dobi između 6 i 12 godina.
Škola je službeno otvorena 1972. godine i smještena je u Okrugu VII, u sjevernom dijelu područja Alcala de Henares, na području Madrida. Broj stanovnika Okruga VII je oko 46 000. To se područje može smatrati siromašnijim dijelom u kojemu je većina obitelji srednjeg ili nižeg socioekonomskog statusa.
Škola broji 25 učitelja, oko 270 učenika u dobi između 3 i 12 godina koji su smješteni u 2 vrtićka odjela te 9 osnovnoškolskih razreda. Osoblje škole je uglavnom stalno zaposleno, što omogućuje provođenje dugotrajnih projekata. Većina učitelja škole se posebno zalaže za unapređenje metoda poučavanja tijekom nastavnog procesa kao i prilagodbi novostima u svijetu poučavanja.
Bekeschool (Lievegem – Fladers - Belgija)
POVEZNICA ZA STREET VIEW: Bekeschool_street_view
Škola Beke je osnovna škola smještena u mjestu Beke. Beke je malo selo u Lievegemu (u belgijskoj pokrajini na istoku Flandrije). Lievegem ima oko 26 000 stanovnika. (Najbliži veći grad je Ghent)
Škola zapošljava oko 20 učitelja te prima učenike od jasličke dobi do dvanaestogodišnjaka. Nastava je organizirana u 3 predškolska razreda i 7 osnovnoškolskih. U našoj školi učitelji predaju sve predmete (Nizozemski i Francuski jezik, Matematiku, Vjeronauk, Likovnu kulturu, Glazbeni, Glumu, Prirodu, Povijest, Biologiju) jednoj razrednoj grupi. Uz razrednog učitelja u jednom razrednom odjelu predaje i nastavnik Tjelesne i zdravstvene kulture koji taj predmet predaje svim učenicima. Nastavni predmeti poput Likovne i Glazbene kulture, Glume, Prirode, Povijesti, Biologije i jezika se predaju u obliku projekata. Trudimo se kombinirati sve predmete unutar projektne nastave. Učenici sami biraju temu projekta uz prethodni dogovor s razrednim učiteljem. Učenike poučavamo na principu iskustvenog učenja krećući se od njihovih interesa i znanja. Naša škola je digitalno opremljena, a naši su učitelji osposobljeni za rad na raznim aplikacijama, pametnim pločama, a naši učenici imaju pristup tabletima i računalima.
Škola također ima učitelja za rad s učenicima s posebnim potrebama. Odgojno-obrazovni sustav Flandrije je zasnovan na europskom principu inkluzije. Svako je dijete dobrodošlo u našu školu. U slučajevima da djetetove potrebe premašuju mogućnosti koje naša škola pruža, dijete će biti upućeno u specijaliziranu ustanovu.
Kao školski kolektiv, otvoreni smo za suradnju na različitim vrstama projekata kako bismo unaprijedili svoja znanja i vještine te stekli novo i vrijedno iskustvo.
Mobilnost u Belgiju, (posljednja mobilnost u sklopu međunarodnog Erasmus + projekta „Play Children Play“)
Nije prošlo dugo od posljednje mobilnosti u Španjolsku, a naši učitelji opet sudjeluju u novoj mobilnosti. Ovaj put u pitanju je Belgija, konkretnije okolica Genta – mjesto Lievegem i osnovna škola Vrije Basisschool Beke. Na ovoj mobilnosti sudjelovali su učiteljica vjeronauka Ivana Dujić, pedagoginja Emica Andrijević i učitelj engleskog jezika Antun Javor.
Na put su se zaputili rano u jutro 26. rujna 2022. te uz presjedanje na Schipholu (Amsterdam) sletjeli u zračnu luku u Bruxellesu, a potom vlakom do Genta gdje su bili i smješteni. Ondje ih je dočekala ravnateljica osnovne škole u kojoj su bili te su prvi dan dogovorili detalje vezano uz predavanja te se uz zajedničku večeru upoznali s nekim od djelatnika navedene škole.
Obzirom da je ovo posljednja mobilnost u sklopu projekta, osim planiranog promatranja nastave belgijskih kolegica i kolega te održavanja nastave za njihove učenike, voditelji projekta su sumirali sva stečena znanja, prednosti i nedostatke aktivnosti koje su provodili, naveli dobre i loše strane planiranja aktivnosti, unijeli osnovne podatke o mobilnosti u program Mobility Tool te ostale tehničke pojedinosti vezane uz tijek i provedbu projekta. Članovi svake države sudionice su naveli vlastita zapažanja i iskustva koja su stekli tijekom posljednje tri godine, što su konkretno naučili te kako su zaposlenici škola, ali i njihovi učenici profitirali u smislu iskustva, znanja i suradnje sa svim projektnim partnerima.
Promatrajući nastavu tijekom svog boravka, učitelji su mogli zamijetiti sličnosti, ali i brojne razlike vezane uz metodologiju, način i organizaciju rada, ali i percepciju škole i zaposlenika od strane društva općenito. Belgijski kolege su bili iznenađeni čuti kako škola hrvatskih partnera ima psihologa i pedagoga na raspolaganju za rješavanje svakodnevnih problema, ali i pomoć učiteljima u radu i organizaciji rada s učenicima kojima je potrebna dodatna pomoć – za suradnju s psihologom, po riječima učitelja, roditelji u Belgiji plaćaju privatnog psihologa. Učenici koji su slabiji iz određenog predmeta, za vrijeme redovnog sata odlaze kod drugog učitelja koji dodatno radi prilagođene zadatke, dok se učitelj u razredu posvećuje radu s naprednim učenicima. Na taj način učenici izraženih sposobnosti imaju bolju priliku unaprijediti svoje vještine i sposobnosti te brže i kvalitetnije napredovati. Veći je naglasak na radu rukama i prstima – gdje se vježba takozvani „pincetni hvat“ koji kasnije rezultira boljim motoričkim sposobnostima i urednijim rukopisom. Učenici predškolske dobi vježbaju nizanje dugmadi na konac, izvode razne vježbe koje potiču koncentraciju u radu, hodanjem po nasumično postavljenom užetu učenici vježbaju ravnotežu i balans, slobodnim penjanjem po umjetnim stjenama za penjanje vježbaju mišiće ruku i ravnotežu. Također su za vrijeme boravka učitelja, učenici belgijske škole bosi, na otvorenom, nakon nekoliko dana kiše i poprilično niskim temperaturama hodali po postavljenom poligonu koji se sastojao od „klipova“ i zrna kukuruza, sitnijih kamenčića, kore kestena (bodljikave), izlomljenih grana, a sve s ciljem razvijanja različitih sposobnosti i povezivanja s prirodom. Učenici su rado sudjelovali na svim aktivnostima jer ih redovito u svojoj nastavi koriste.
Nadalje, učitelji koji rade u nižim razredima su specijalizirani samo za jedan razred – na primjer – učitelji 1. razreda rade samo u prvom razredu, učitelji 2. razreda samo rade u drugom razredu itd. Na taj način se usavršavaju za rad s djecom jedne dobi i svoje metode i načine rada usavršavaju iz godine u godinu što se u praksi pokazalo kao izvrstan način rada, a to pokazuju rezultati učenika i uspjeh u radu. Također, učenici mijenjaju učitelja te se već od male dobi uče surađivati s različitim profilima učitelja te se lakše prilagođavaju na drugačije pristupe radu i suradnji s drugim stručnim osobama.
Po dolasku u školu, učenici 6. razreda su dobili zaduženje pokazati što sve škola ima i od čega se sastoji. Zanimljiva činjenica je kako učenici nemaju Engleski jezik kao predmet u školi, ali neki od njih vrlo dobro govore engleski jezik i bez problema se sporazumijevaju (utjecaj medija, online igara, ali i privatni sati). Učenici su bili vrlo srdačni i uzbuđeni što mogu predstaviti svoju školu učiteljima koji su došli čak iz Hrvatske.
Dana 29. rujna 2022. učitelji su održali dva školska sata učenicima 5. i 6. razreda. Učitelj Javor učenike je upoznao s glavnim obilježjima Republike Hrvatske – glavni grad i zastava. Također je upoznao učenike sa mjestom iz kojeg je njihova škola, brojem učenika, područnim školama, programom i predmetima, vrstama izvannastavnih aktivnosti, a sve potkrijepljeno slikama. Učenici su također upoznali poznate i slavne osobe iz javnog života, a brojni učenici su prepoznali naše nogometaše, ali su se iznenadili kako određeni izumi i predmeti potječu od umova hrvatskih znanstvenika i osoba (kravata, dalmatiner, kemijska itd.). Mogli su vidjeti kako se nekada odijevalo, koja je tradicionalna hrana, a na kraju su odigrali i kviz u kojemu su okušali svoje znanje u poznavanju Republike Hrvatske – bili su izvrsni.
Pedagoginja Emica učenike je poučavala bojama na hrvatskome jeziku. U zanimljivoj prezentaciji učenicima je pokazala sliku prirode s bojama koje tu ne pripadaju (ljubičasta trava, sivo sunce, narančasto nebo i plavo stablo) te su učenici morali prokomentirati što nije u redu sa slikom. Na taj način su kroz razgovor za pedagoginjom ponavljali nazive za boje na hrvatskome jeziku – što je u određenim slučajevima bilo izazovno (ljubičasta, narančasta, žuta). Nakon izgovorenih boja, učenici su dobili nacrtan sladoled sa šest kugli sladoleda (crno-bijelih), a u omotnici su dobili krugove različitih boja. Pedagoginja je učenicima na hrvatskome jeziku govorila koju boju staviti na koje mjesto, a oni su morali pogoditi/zaključiti koju boju tu uistinu treba staviti. Učiteljica Dujić i učitelj Javor su povremeno šaptali određenim učenicima kako bi ih usmjerili, ali na razini razreda su se vrlo dobro snašli.
Učiteljica Dujić učenike je poučila brojevima – učenici su prvo ponavljali nazive za brojeve do deset te je bilo zanimljivo čuti izgovor učenika koji u svom glasovnom sustavu nemaju glasova „č,ć,ž,š,đ,dž“, ali vrlo dobro oponašaju i trude se. Nakon ponavljanja, učenici su se mogli okušati u spajanju brojeva i brojevnih riječi u dvije vrste labirinta – koji i nisu bili najjednostavniji 😊. Kao završnu aktivnost, učiteljica je pripremila memory koji je obuhvatio predavanje svo troje učitelja. Učenici su uistinu pokazali zavidno znanje obzirom da se prvi put susreću s hrvatskim jezikom i određenim pojmovima. Na kraju su bili počašćeni Kiki bombonima kako bi uključili i osjet okusa u iskustvo s Hrvatskom.
Nakon održanih predavanja učitelji su sudjelovali u aktivnostima koje su učitelji zajedno s učenicima priredili za goste škole. Na školskom dvorištu svaki je učitelj održavao drugu igru te su učenici mogli isprobati sve pripremljene igre. Igre su bile raznih profila, a zahtijevale su koordinaciju, snagu, stabilnost, inteligenciju, brzinu, suradnju, mobilnost, balans itd. U igrama su mogli sudjelovati i učitelji, ali i roditelji te djedovi, bake i obitelji učenika škole. U nekim igrama su se okušali i učitelji te će ih rado pokazati učiteljima oriovačke škole kako bi ih isprobali s njima.
Učitelji su također za vrijeme boravka u Belgiji posjetili Brugges – predivan srednjovjekovni grad na sjeveroistoku Belgije. Ističe se prekrasnim kanalima, slikovitim kamenim ulicama, fascinantnim pročeljima zgrada, trgovima i tornjevima koji oduzimaju dah. Učitelji su se također popeli na Belfry zvonik koji broji ukupno 366 stuba do vrha tornja, a ujedno se nalazi na UNESCO-vom popisu svjetske baštine. Učitelji su se također provozali bajkovitim kanalima Bruggesa, ali nisu mogli odoljeti ni belgijskoj čokoladi koja je bila na svakom uglu. Belgijska čokolada je nešto što svaki putnik kojeg put nanese u Belgiju, mora probati.
Svoj posljednji dan učitelji su proveli na izletu s 30ak predškolaca u obližnjoj šumi i njihove dvije učiteljice. Učenici (3-4 g.) su dobili plastificirane papire sa slikama plodova šume (žirevi, češeri, kestenje), lišćem različite vrste stabala, najčešćim gljivama i kukcima te su šetajući šumom skupljali žireve i lišće, a gljive i kukce su promatrali. Za vrijeme davanja uputa, učenici su sjedili na šumskom tlu te s interesom slušali učiteljicu. Nakon dane upute učenici su samostalno krenuli na obavljanje zadataka – penjanje po porušenim stablima na kojima su vježbali ravnotežu, sposobnosti penjanja i balansa. Na inicijativu stranih kolega da pomognu određenim učenicima pri prijelazu preko stabla – učiteljice su upozorile da dopustimo učenicima da samostalno probaju obaviti aktivnosti – što je bio jasan znak kako ponekad, u najboljoj namjeri, ipak određene aktivnosti „odrađujemo“ umjesto djece i time im činimo „medvjeđu uslugu“.
Sve ove aktivnosti i iskustvo koje smo stekli na posljednjoj mobilnosti, ali i na svim prethodnima, promijenilo je svjetonazore učitelja, obogatilo njih, ali i sve koji su izravno ili neizravno sudjelovali u projektu, makar za ideje koje su vidjeli i preneseno iskustvo učitelja. Učenici naše škole obogaćeni su saznanjem o tradicionalnim igrama vlastitoga kraja, ali i igrama Španjolske, Finske i Belgije. Upoznali su drugačije kulture i njihove jezike kroz različite vježbe, plesove, pjesme te ih na taj način obogatile za jedno iskustvo više. Svoje lokalne bogatstvo proširili smo na europsku razinu, ali i europsku kulturnu baštinu doveli u naše malo mjesto.
Ovakve mobilnosti jasno su pokazale kako i drugačiji obrazovni sustavi – koji su nam trenutno neshvatljivi, funkcioniraju u sredinama u kojima jesu – oblikovani od društva, ali i obrnuto. Ondje gdje je poštovanje učitelja i povjerenje u njihov rad i struku vidljiv, rezultati su neizostavni – to jasno pokazuju sredine i sustavi koji su daleko napredniji od naših.
Ova naša priča došla je svome kraju te se nadamo kako je ovaj međunarodni projekt „Play Children Play“ samo jedan od brojnih koji će tek doći.
„Make your journey a story to tell!“
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |